در چند سال گذشته جهان تحت تاثیر بلایای طبیعی گوناگونی نظیر طوفان های کاترینا در خلیج مکزیک، سونامی سال ۲۰۰۴ که سریلانکا، تایلند و اندونزی را ویران کرد تا زمین لرزه های هائیتی، چین و شیلی قرار گرفته است. در هر زمان شرکت های فروش مستقیم از اولین ها در پاسخ به این وقایع و فراهم کردن تدارکات و پول بوده اند

در مارس ۲۰۱۱ شمال ژاپن بوسیله ی زمین لرزه ای با قدرت ۹ ریشتر به لرزه درآمد. سونامی که در نتیجه این زمین لرزه ایجاد گردید شهرهای سر راه خود را شست و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر کشته، ۱۵۰۰۰ مفقود و میلیون ها نفر بدون برق و آب از خود به جای گذاشت. دوباره شرکت های فروش مستقیم پاسخ دادند

images1

ژاپن دومین بازار بزرگ فروش مستقیم در دنیا با بیش از ۱۳۰۰ شرکت و ۲٫۷ میلیون فروشنده می باشد. بعد از این فاجعه شرکت های فروش مستقیم در آمریکا و ژاپن تلاش های بسیاری را در جهت حمایت از قربانیان، جمع آوری میلیون ها دلار و فراهم کردن محصولات و خدمات مورد نیاز انجام داده اند.

images2

Amway دومین شرکت فروش مستقیم دنیا در پاسخ به این حادثه رقم اولیه ۱٫۲ میلیون دلار را اختصاص داد که در ادامه این عدد با تلاش های دفتر اصلی Amway، شرکت های وابسته، کارمندان، توزیع کنندگان و مشتریان به ۴٫۴ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. این سرمایه ها به منظور کاهش فوری برخی فشارها و برخی پوشش های بلند مدت جمع آوری شد.

شرکت Amway حضور پررنگی در کشور ژاپن دارد. دفتر مرکزی این شرکت در توکیو و دارای ۸ مرکز توزیع در این کشور می باشد. یکی از این دفاتر در شهر سندای که بیشترین لطمه را از زلزله و سونامی پس از آن دید می باشد. دفتر Amway در این شهر به منظور کمک به مردم و در اختیار قرار دادن محصولات مراقبتی و تمیز کننده به صورت رایگان، دوباره بازگشایی شد.

رئیس شرکت amway دوگ دوس به منظور بیان حمایت شرکت شخصا به ژاپن سفر کرد. به علاوه پدر دوس بنیانگذار شرکت Amway در یک پیغام ویدئویی احساسات خود را در این زمینه ابراز داشت. در این پیغام ویدئویی اشاره کرد که : اولویت اول ما قبل از هر چیز در میان تمام کارها بشریت است.

images4

شرکت Tupperwar نیز نیروهای خود را برای کمک به قربانیان این فاجعه بسیج کرد. این برنامه از طریق اهدای ۲٫۶ میلیون دلار از محصولات این شرکت به صورت یک «بسته کمکی» که در ذخیره سازی مواد غذایی و آب مورد استفاده قرار می گرفت، انجام شد. در این برنامه همچنین رقمی معادل ۴۰۰ هزار دلار به صورت کمک فوری به توزیع کنندگان Tupperware و NaturCare برای بازسازی خانه و محل زندگیشان پرداخت گردید. در این راستا همچنین وب سایت برای تحت کنترل در آوردن مشارکت های توزیع کنندگان مشتریان و همکاران راه اندازی گردید. امروزه رسانه های اجتماعی برای رساندن دیالوگ ها و تشویق به رساندن اطلاعات و ایجاد راه های ارتباطی شخص به شخص در دنیا و جهان به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

ریچ گوینگز مدیر عامل Tupperware اعلام داشت: «ویرانی که در ژاپن صورت گرفت هر شخص را در گوشه کنار دنیا همانند ما تحت تاثیر قرار داد. ولی ما در اینجا خوش شانس و سپاس گزار هستیم که هیچ کدام از توزیع کنندگان ، مدیران و کارکنان این شرکت زندگی خود را از دست ندادند»

شرکت Neways یک حساب ویژه برای مبلغ اهدایی از توزیع کنندگان و کارمندان این شرکت ایجاد کرد که مجموعاً از طریق این حساب ۵۰۰۰۰ دلار جمع آوری شد. شرکت Golden Gate Capital نیز محصولات خود را به ارزشی برابر با ۵۰۰۰۰ دلار به مناطق آسیب دیده اهدا کرد.

بنیاد زنان شرکت Avon  نیز مبلغ ۵۰۰۰۰۰ دلار را اهدا کرد

برنامه شرکت هربالایف نیز بر این قرار شد که ۱۰۰ درصد اهدایی های خود را که برای حفظ کودکان و بنیاد ICRC جمع آوری شده بود برای کمک به ژاپن اختصاص دهد.

شرکت Nu Skin نیز محصولات Vitameals خود را به صورت رایگان برای کسانی که به آن احتیاج داشتند، توزیع کرد. این شرکت برنامه خود را برای اهدای مبلغ ۱۰۰ میلیون ین قرار داده است.

شرکت Vollara که یکی از زیر مجموعه های شرکت Umbrella of Aerus می باشد تیمی را از شهر دالاس برای کمک به مردم مناطقی که بیشترین آسیب را دیده بودند ارسال کرد. این شرکت تعداد زیادی از محصول FreshAir خود را به ارزش ۱۰۰ هزار دلار برای از بین بردن آلودگی های هوا و سطوح ارسال کرد.

 Monavie نیز به شرکت American Red Cross ملحق شد و تعداد زیادی از محصولات خود را به ارزش ۲۰۰ هزار دلار به همراه ۱۰۰۰ رادیو و ۱۵۰ لباس ضد آب و پالتو های بلند به پناهگاه Big river refuge در شهر ایشیماکی ارسال کرد

شرکت Tahitian noni که پنج شعبه در ژاپن دارد اهدایی معادل ۶۰۰ هزار دلار از طیق Red Cross به زلزله زدگان داشت. هیچ کدام از توزیع کنندگان این شرکت در این فاجعه صدمه جدی ندیده بودند اما شمار زیادی از آنها از مسائل سیستم حمل و نقل رنج دیده بودند.

شرکت Xango که در ژاپن نیز فعالیت می کند به همراه Americares  یک سازمانی را برای امداد رسانی و کمک های بشر دوستانه راه اندازی کردند.این شرکت مشارکت وسیعی در تهیه غذا، آب و تجهیزات پزشکی برای آسیب دیدگان داشت.

شرکت ژاپنی Noevir گزارشی داد که در این حادثه آسیبی به توزیع کنندگان این شرکت نرسیده است. این شرکت رقمی معادل ۶۱۰ هزار دلار پول ۱۳۰۰۰ جعبه کمک های اولیه و ۱۰۰۰۰ نوشیدنی انرژی زا و تغذیه ای به آسیب دیدگان اهدا کرده است.

Enagic گزارش داد که بیش از ۱۲۰۰۰ نفر از توزیع کنندگانش در میان کشته شدگان و مفقودان سه شهر ایواتا، میاجی و فوکوشیما قرار دارد.

شمار زیادی از شرکت های فروش مستقیم متعهد شده اند که به کمک ها ی مالی و تهیه ابزار های لازم برای کمک رسانی ادامه دهند.

منبع خبر