بازاریابی شبکه ای در دنیا (شرکتAMWEY)

پیش درآمد: همیشه صحبت از این بوده که شرکت های تراز اول جهان روی چه محصولات؟با چه نوع پلن سوددهی؟ و به چه صورت در حال رشد هستند. هیئت تحریریه نشریه کارآفرین ناب بر آن شد که در این خصوص با ایجاد یک بخش در مجله، به معرفی شرکت های برتر در سطح جهان پرداخته و شما را با نحوه عملکرد آن ها آشنا سازد.

برای بهبود و توسعه این بخش، شما نیز می توانید برای دستیابی هرچه سریع تر به اطلاعات شرکت مورد نظرتان، درخواست های خود را از طریق آدرس ایمیل info@karafarinenab.ir برای ما ارسال کرده تا در شماره های بعدی اطلاعات شرکت مورد نظر شما را چاپ نمائیم.
معرفی شرکت بازاریابی شبکه ایAMWAY
این شرکت که پیشرو در زمینه انجام فعالیت اقتصادی بازاریابی شبکه ای است در سال 1945 شروع به کار کرده و در شروع کارش همانند شرکت های فعلی حاضر ایران به فروش محصولات سایر تولیدکنندگان پرداخت. در حال حاضر نیز محصولاتی با نام و برند خود در سبد کالاهایش قرار داده است.
در سال 1975 ؛ FTC (کمیسیون تجارت فدرال آمریکا - Federal Trade Commission) علیه شرکت Amway به عنوان یک دسیسه هرمی اقامه دعوی کرد که قاضی پرونده در سال 1979، برنامه فروش مستقیم چند سطحی این شرکت را به عنوان یک فرصت تجاری مشروع و قانونی اعلام نموده و طبق مفادی آن را دقیقاً متضاد طرح های هرمی دانست و از این تاریخ به بعد این مفاد به قوانین FTC در مورد تجارت بازاریابی شبکه ای و فروش مستقیم، مشهور شد.
بیشتر محصولات شرکتAmway  در زمینه:
    ویتامین ها و مکمل های سلامتی
    محصولات مرتبط با لاغری یا چاقی که به مدیریت وزن مشهور هستند
    تغذیه ورزشی
    نوشیدنی های انرژی زا
    لوازم خانگی
    آرایشی
    مراقبت شخصی و ... هستند.
این شرکت برای دادن پورسانت به بازاریابان خود از پلن مشهور  Break away  استفاده کرده است و نتورکران این شرکت در حال کسب درآمدهای بسیار مناسب هستند که از جمله آن ها که به درجات بالای مالی دست پیدا کرده اند می توان به شرح زیر اشاره کرد:

پلن شرکت Amway  از ابعاد مختلفی تشکیل شده است که می توان به بخش های زیر تقسیم نمود:
•    پورسانت خرده فروشی
•    پورسانت حجم فروش
•    پورسانت چند سطحی
•    اهدای جایزه به رده های بالاتر ( لیدرشیب)
ساده ترین روش تولید درآمد و خرید محصولات از Amway آن هم با قیمت عمده فروشی، تخصیص ارزش افزوده به آن و فروش مستقیم به مشتری است؛ به طور کل نتورکران شرکت حق فروش محصولات Amway را با هر قیمتی که می خواهند دارند؛ اما مقدار پیشنهادی قابل افزایش معمولاً بین 20 تا 35% متغیر است. ضمناً این شرکت در بسیاری از بازارها، محصولات خود را از طریق تولیدکنندگان شخص ثالث تهیه می کند. ارزش افزوده شده بالقوه به خرده فروشی محصولات "کاتالوگ" معمولاً محدود است و اغلب برای راحتی شخصی صاحبان کسب و کار Amway به جای فروش دوباره ایجاد می گردد.
تخصیص تخفیف به عمده فروشی
در بسیاری از تجارت های وابسته به محصول، هر چه مقدار خرید شما از تولیدکننده بیش تر باشد، قیمت هر واحد از محصولی که دریافت می کنید، پایین تر می‌آید و این یعنی اگر محصول را دوباره بفروشید، ارزش افزوده و در پی آن سودتان بالاتر خواهد رفت. همین روند در Amway هم صدق می کند، منتها کمی متفاوت تر.
در توزیع سنتی محصولات، نیاز است که از قبل صورت کالا را تهیه کنید و در این صورت تخفیفی از پیش برای شما تعیین می شود. اما در Amway، تمام نمایندگی های مجاز، قیمت اولیه را بدون توجه به حجم خرید تعیین می کنند. در پایان هر ماه، حجم کلی محصول خریداری شده از ABO اضافه می شود و تخفیف کلی معمولاً در سیزدهم ماه آینده پرداخت می شود. به علاوه حجم خرید، متشکل از تمام محصولات خریداری شده است؛ بنابراین نیازی نیست که صورت بزرگی از کالا را برای دریافت تخفیف خریداری کنید.
به دلیل طبیعت بین المللی این کسب و کار، انواع مختلفی از کالاها موجود است و مقادیر مختلفی از ارزش افزوده برای محصولات تولیدی Amway در مقایسه با محصولات تولیدی شخص ثالث قابل دسترس است. حجم خرید نیز به جای اینکه براساس هر واحد یا هزینه خرید تعیین شود، با سیستم نقطه ای مشخص می شود. این مقدار در بازارهای مختلف کمی تفاوت دارد. به هر محصول یک  Point Value (PV)  و Business Volume (BV) اختصاص داده می شود.
PV برای محاسبه درصد تخفیف به دست آمده استفاده می ‌شود. برای اکثر خطوط محصولات اصلی (آن هایی را که Amway تولید کرده است)، مقدار BV معمولاً نزدیک به قیمت فروش عمده، منهای مالیات بر فروش است. مقدار تخفیف پرداخت شده هم با ضرب درصد تخفیف PV در مقدار کلی BV به دست می آید.
تخصیص امتیاز به فروشنده های اصلی
در توزیع سنتی مواردی وجود دارد که در آن یکی از مشتریان شما نیاز به خرید در حجم بسیار بالا دارد، در حدی که بهتر است برای خرید با تولید کننده یا فروشنده های کلی معامله کنید. در این موقعیت، این شما هستید که ممکن است آن ها را از دست بدهید و همین طور در پی آن سودی که برایتان می آورند نیز از بین برود.
مشوقان که در Amway همان افراد مجموعه دار هستند، به زیر مجموعه های خود در این زمینه کمک می رسانند. این طور است که اگر یک زیر مجموعه به حداکثر میزان تخفیف در خرید کلی برسد، باید به طور مستقیم با Amway معامله کند و از توزیع کننده واسطه جدا شود و در واقع یک توزیع کننده مستقیم شود. در این حالت IBO اسپانسر متضرر می‌ شود، در واقع در این شرکت افراد با توجه به جمع فروش شخصی و فروش گروهی، درصد فروش شخصی خودشان و همچنین حجم پورسانت گروهی شان مطابق با جدول زیر مشخص می شود:

وقتی فردی که خود با سازمانش به فروش 10000 امتیازی رسید، از بالاسری خود اصطلاحاً جدا می شود، یعنی بالاسری دیگر از پلن حجم فروش و اختلاف درصدها پورسانتی نمی گیرد، برای همین Amway به پرداخت 4% حق فروشندگی اصلی روی حجم فروش تولید شده از جداسازی ادامه می دهد. یعنی اگر رضا از میلاد با رسیدن به رتبه 21% جدا شود، میلاد از کل سازمان فروش رضا در سطح اول 4% کمیسیون می گیرد و چنانچه مانند رضا در سازمانش ایجاد گردد، میلاد از سایر 21% ها نیز به صورت درصد های مشخصه، کمیسیون دریافت می کند. با اینکه در حال حاضر تمام IBO ها به طور مستقیم با Amway معامله می کنند، این امتیاز 4% هنوز پرداخت می شود، اما برای اینکه مستحق این 4% باشند شرایطی لازم است.
یک IBO اصلی باید مقدار حجم معینی خارج از بازوی جداسازی داشته باشد یا حداقل دارای دو بازوی جداسازی شده باشد. اگر یک IBO دارای چنین شرایطی نباشد، تمام یا مقداری از امتیاز به IBO اصلی و اولیه که شرایط را دارد داده می شود.
در پلن Amway ردیف های لیدرشیپ به صورت زیر می باشد که افراد با توجه به رشد سازمانی می توانند رده مناسب آن را کسب کنند و در کنار کسب مقام و دریافت نشان سینه مخصوص از پاداش های مالی نیز برخوردار باشند:

این بود نیم نگاهی جامع به شرکت Amway  و آشنا کردن شما علاقمندان به این شرکت؛ چنانچه برایتان سوالی در این خصوص ایجاد شد می توانید با شماره تلفن 88311371-021 تماس گرفته یا سوالات و نظرات خود را به ایمیل info@karafarinenab.ir ارسال کنید تا در ستون مخصوص با نتورکران چاپ شود.