فروش در بازاریابی شبکه ای یعنی همه چیز

امروزه بحث فروش و بازاریابی جزء بحث های داغ و مطرح صنایع و شرکت ها هستند و همان طور که می بینیم مدتی است که سمینار های مختلفی در زمینه فروش و بازاریابی برگزار می شود و همچنین کتاب های زیادی در این زمینه تهیه و ترجمه شده است. تمامی شرکت ها و تولیدکنندگان برای کسب سود و ادامة حیات

باید توجه زیادی به بحث بازاریابی و فروش داشته باشند و هر شرکتی برای تبلیغات و فروش، استراتژی ها و ایده های خاص خود را برمی گزیند که در نهایت منجر به موفقیت یا عدم موفقیت آن شرکت خواهد شد (هر چند موفقیت و عدم موفقیت یک شرکت به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد).
اما بحث ما در این مقاله راجع به فروش در بازاررسانی چند سطحی می باشد که این حرفه و تجارت بحث بسیار داغی را در دنیا و جدیداً در کشور ما ایجاد کرده است. در واقع بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) شیوه ی جدیدی از نحوه فروش کالا و یا خدمات است که در حیطة تجارت الکترونیک قرار می گیرد.
فروش در بازاریابی شبکه ای یعنی همه چیز (که به آن اشاره خواهد شد)، اما مقولة فروش در بازاریابی شبکه ای در کشور ایران به دلیل فرهنگ غلطی که از سیستمهای هرمی و غیر قانونی گذشته در ایران شکل گرفته دیدگاه و برخورد متفاوتی نسبت به آن وجود دارد که تاکنون آسیبهای جدی به اقتصاد کشور و مردم و اعتبار این صنعت شریف و قدرتمند وارد کرده است.
در اکثر آن شرکت ها به خاطر نوع ساختار آن شرکت ها و طرح درآمدزایی آن ها و استراتژی کاری آن ها و... بحث محصول و فروش محصول به حاشیه رانده شده و بی اهمیت تلقی شده است و دلیل این به حاشیه رانده شدن فروش محصول ، نبود محصول (در سیستم های هرمی که فقط جذب پول و سرمایه بدون وجود محصول بود) و یا وجود محصول بود که مصرفی و کاربردی نبود و باعث می شد افراد نتوانند زمینه ایجاد مشتری ثابت و تمدید آن ها در خرید را ایجاد کنند و همچنین نوع طرح های درآمدزایی که معمولاً به صورت تعادلی بود، سبب می شد که بحث فروش محصول و محصول مداری به حاشیه رانده شود و ما متاسفانه شاهد وجود این نوع نگرش ها و استراتژی کاری در بعضی تیم ها و شرکتها هستیم که مشکلات عدیده ای را هم برایشان ایجاد کرده است.
اما اگر بخواهیم دیدگاه افراد حرفه ای و صاحب نظر را راجع به مقولة فروش در بازاریابی شبکه ای بدانیم، به این موضوع پی می بریم که آن ها فروش را صرفاً دادن یک محصول به شخص مقابل و دریافت مبلغی سود نمی دانند، بلکه آن ها فروش را اساس و بنای هر حرفه و تجارتی می دانند و در واقع هر صنعت، شرکت، شغل یا شخص را وابسته به مهارت آن ها در بحث فروش می دانند.
و البته اگر بخواهیم دیدگاه درست راجع به فروش را مطرح کنیم به این مطلب می رسیم که ما زمانی که قصد خرید چیزی را داریم ، به آن نیاز پیدا کردیم و در واقع برای رفع نیاز خود اقدام به خرید می کنیم. حال اگر ما نیازی نداشته باشیم آیا فروشنده آن کالا یا خدمات می تواند کالا یا خدمتی را به ما بفروشد؟ در اکثر مواقع خیر.
پس در مقابل هر چیزی که فروخته می شود باید خریداری وجود داشته باشد، خریداری که در صدد رفع نیاز خود است و ما در بازاریابی شبکه ای فروش را صرفاً ارائه کالا در مقابل دریافت پورسانت نمی دانیم ، بلکه فروش برای ما به این معنی است؛
- ارائه هر چیزی که می تواند منجر به رفع نیاز افراد شود و این دیدگاه را یک رسالت می دانیم . زیرا که افراد زیادی به محصولات ما نیاز دارند تا بتوانند سلامت و بهداشت فردی شان را حفظ کنند و ما وظیفه داریم آنها را از وجود محصولاتمان و کیفیت بالای آن با توجه به تجربه شخصی خودمان و دیگران و اطلاعات فنی محصولات ( مشاوره دادن) آگاه کنیم و محصولاتمان را به آنها رارائه کنیم .
- همچنین اگر کسی به راهی برای کسب درآمد بیشتر در کنار تمام برنامه های عادی زندگیش نیاز داشته باشد، ما روش های درآمدزایی و موفقیت در این طرح تجاری بزرگ را به آنها ارائه می کنیم .
- اگر کسی به عنوان شریک تجاری با ما شروع به فعالیت کند طبیعتاً به اصول و مهارت هایی نیاز دارد تا بتواند موفق شود و ما آموزه ها و مهارت ها و حمایت هایمان را به آنها ارائه می کنیم .
- و در تعریف ما از فروش ، مبحث فروش محصول با بحث شبکه سازی جدا از هم محسوب نمی شوند، بلکه کار اصلی ما فروش ( ارائه هر چیزی که نیازی از نیازهای افراد را برطرف می کند) و همانند سازی افرادی است که بتوانند به بهترین و درست ترین نحوه این رسالت را انجان دهند می باشد.

منبع: ماهنامه کارآفرین ناب
نویسنده: هادی شکوری

نظر خود را اضافه کنید.