سرمایه اصلی بازاریابان شبکه ای

اندیشه پویا و نگاه کارآفرینانه؛ سرمایه اصلی بازاریابان شبکه ای

شاید پیشینه واژه بازاریابی شبکه ای نوعی مقاومت را در جامعه ما ایجاد کرده است که امروز برخی از بزرگ ترها از ورود جوان ترها به این عرصه ممانعت به عمل می آورند. بازاریابی شبکه ای از زمان خلقت بشر وجود داشته است.

شاید زمانی که اجداد ما از همدیگر راجع به نوع شکار و محل شکار کردن می پرسیدند و تا امروز که ما  وقتی از مدل مو  و آرایش کسی خوشمان می آید و از او آدرس آرایشگاهی را می پرسیم و یا از کسی که مسلط به زبان انگلیسی است، آدرس موسسه و آموزشگاهش را جویا می شویم و یا زمانی که لباس زیبایی را می بینیم، می پرسیم از کدام فروشگاه خرید کرده اید؟! اگر آن شخص به اجداد ما آدرس شکارگاه خوبی را می داد و در قبال آن مبلغی را می گرفت و یا این دوست ما آدرس آرایشگاه و یا آموزشگاه خوب را به ما می داد و در قبال این کار خود پولی دریافت می کرد و ما نیز در قبال دادن این اطلاعات به دیگری و رد و بدل کردن این اطلاعات وجهی دریافت کنیم و سودی به دست آوریم، در واقع همان بازاریابی شبکه ای است.
سازمان بازاریابی شبکه ای به صورت عمودی است، برخلاف بازاریابی سنتی که به صورت افقی می باشد. در بازاریابی سنتی، بزرگی و لختی و سنگینی سازمان باعث حرکت لاک پشتی آن می شود، در صورتی که در بازاریابی شبکه ای شکل عمودی آن باعث تقویت هر کدام از لایه ها و در نتیجه رشد شبکه و حرکت سریع آن می شود.
بازاریابی شبکه ای تقریباً هدف بیش تر شرکت ها و کسب و کارها است. همه تولیدکننده ها دوست دارند که کالاهایشان توسط مشتریان تایید و تبلیغ شود و دهان به دهان از خوبی آن ها گفته شود.
بازاریابان شبکه ای با هوشمندی این نیاز را کشف نموده و جهت برآورده کردن این نیاز اقدام به تشکیل یک سیستمی کرده اند تحت عنوان بازاریابی شبکه ای که افراد می توانند با آموزش های تخصصی و حتی بدون تحصیلات دانشگاهی خاص، خود را توانمند سازند و با مهارت هایی که می آموزند هوش هیجانی خود را ارتقاء داده و با برقراری ارتباط موثر با انسان ها مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کنند و در نهایت هم خود سود ببرند و هم صاحبان کالا.
بازاریابی شبکه ای یکی از ناب ترین کسب و کارها در دوران کنونی و عصر حاضر است. قدمت این کسب و کار حدود 80 سال بوده و هم اکنون نیز در حدود 160 کشور دنیا رواج دارد. ترویج این کسب و کار در کشورهایی مثل ایالات متحده، استرلیا، ژاپن، مالزی و ... نشانگر این است که دهکده جهانی در حال حرکت به سمت کسب و کارهای نوین و با درآمدهای نجومی می باشد.
وقتی صحبت از درآمدهای نجومی می شود، شاید برخی ها فکر کنند که این یک نوع غلو است، ولی تحقیقات نشان داده است که بازاریابان شبکه ای و کسانی که وارد این حرفه می شوند می توانند برای خود درآمد نامحدود و بدون هیچ سقفی را رقم بزنند، به شرط آنکه مهارت های لازم را بیاموزند، همچنین انگیزه لازم و خلاقیت کافی داشته باشند و از پشتکار کافی برخوردار باشند. این نوع صاحبان کسب و کار بدون اینکه حقوق بگیر جایی باشند می توانند کارفرما و رئیس خود باشند و بدون محدودیت زمانی و مکانی و به هر روشی که دوست دارند و با هر کسی که تمایل دارند وارد معامله شوند.
بازاریابان شبکه ای می توانند کار خود را بدون ریسک بالا و حتی بدون نیاز به سرمایه اولیه شروع کنند، چرا که این نوع کسب و کار برخلاف کسب و کارهای سنتی نیازی به امکانات فیزیکی و دست و پا گیر ندارد.
سرمایه اصلی بازاریابان شبکه ای اندیشه پویا، فکر خلاق و نگاه کارآفرینانه، بر مبنای مشتری مداری می باشد.
بازاریابان شبکه ای بدون محدودیت زمان می توانند فعالیت خود را رونق دهند، اگرچه وقتی که مدیریت زمان را بدانند (که در آموزش های تعریف شده برای بازاریابان شبکه ای مدیریت زمان دیده شده است) می توانند با کم ترین زمان به بیش ترین سود دست یابند.
در اوایل این دوره های آموزشی از افراد این سوال پرسیده می شود که آیا کسانی که ده برابر شما درآمد دارند، الزاماً ده برابر شما کار می کنند؟ همین سوال تأمل برانگیز ما را به این سمت سوق می دهد که می توانیم با فعالیت در بازاریابی شبکه ای و مدیریت زمان اوقات بیش تری را صرف خود و پیشرفت خود، خانواده و جامعه کنیم و ضمن درآمد بالا بتوانیم بیش تر از زندگی، زنده بودن، کسب و کار، درآمد و خدمت به مردم لذت ببریم.
شاید هیجان انگیزترین ویژگی تجارت بازاریابی شبکه ای این است که کسانی که وارد این عرصه می شوند هر روز متولد می شوند؛ چرا که با توزیع و فروش کالاهای متعدد به افراد مختلف و بازخوردهایی که از این افراد می گیرند یا بهتر بگوئیم تشویق ها و ترغیب هایی که از سوی خریداران خود دریافت می کنند، انگیزه ای چندصد برابر پیدا می کنند که فردا را بهتر و با انرژی بیش تر، با فکر خوب و خلاقانه تر شروع کنند.
بسیاری از این افراد ادعا می کنند که حتی فرصت پیر شدن را هم ندارند، چرا که قدردانی و انعکاس رفتار مشتری ها آن ها را آنقدر به وجد می آورد که گذر زمان را متوجه نمی شوند.
اگر می خواهیم از خمودگی، خستگی و بی انگیزگی نجات پیدا کنیم، باید دست به شغلی بزنیم که این شغل جزء تفریحات ما باشد. در بازاریابی شبکه ای ارتباط با فرهنگ ها، اقوام، ملل، زبان ها و رسوم متفاوت از یک بازاریاب یک انسان خاص، پویا و رو به جلو می سازد. بازاریاب ها پس از مدتی دیگر نگران درآمد خود نیستند، آن ها به جایی می رسند که نگران مشتریان خود می شوند، یعنی در واقع رضایت مشتری هدف آن هاست، نه کسب درآمد بیش تر.
امروز بسیاری از مراکز خیریه در دنیا توسط چنین افرادی شکل گرفته است، برندهایی که نه کارخانه دارند، نه دفتری دارند و نه نیروی انسانی حقوق بگیر و ثابتی، بلکه جهان را قبضه کرده اند و این همان بازاریابی شبکه ای است.
هنر بازاریابان شبکه ای در این است که برای توزیع یک محصول و یا یک خدمت از تمامی روش های پیشین بهره می برند، همان طور که می دانید ابتدایی ترین روش قرار دادن کالا در یک فروشگاه و در معرض دید خریداران بود و سپس ارسال توسط پست و بعد از آن بازاریابی تلفنی و بعد اینترنت و امروز بازاریابی شبکه ای که به نوعی می توان گفت تشکیل شده و بر گرفته شده از تمامی روش های قبلی است.
کم نقص بودن و سودآور بودن بازاریابی شبکه ای به دلیل بهره گیری از تمامی روش های قبلی و از طرف دیگر بهره گیری از افراد علاقمند و نیز آموزش های خاص جهت توانمند سازی انسان ها و ارتقاء سطح مهارت های فردی آن هاست. در بازاریابی شبکه ای تأکید اصلی بر مدیریت بر خود است. یعنی اگر یک بازاریاب شبکه ای بتواند خود، احساسات، نگرش و فکر خود را مدیریت کند، می تواند جهان را قبضه کند. این یک شعار نیست بلکه واقعیتی است که در بسیاری از کشورها افراد از لایه های پایین جامعه به این عرصه ورود پیدا کرده اند و امروز بازارهای جهانی را در دست گرفته اند.
امروز نیروی جوان و علاقمند به کارآفرینی می توانند مسیری را برگزینند که کسب و کاری ناب راه اندازی کرده و به جای دغدغه های کوچک به فتح قله های بزرگ بیندیشند.

منبع: ماهنامه کارآفرین ناب
نویسنده: دکتر علی شاه حسینی

نظر خود را اضافه کنید.